A  A

Welke analyses kun je maken aan de hand van actieve mailings?

Home » Blog » Welke analyses kun je maken aan de hand van actieve mailings?

Welke analyses kun je maken aan de hand van actieve mailings?

Houd je de statistieken van je website goed in de gaten? Het is wel goed om dat te doen want hierdoor krijg je inzicht in de bezoekers van jouw website, maar ook in wat zij doen en waar dat je bezoekers vandaan komen. Als je de e-mailabonnees wil volgen op jouw site dan kun je bijvoorbeeld de links in je (e-mail)campagnes voorzien van een UTM-codes. Wanneer je dat op de juiste manier doet, dan kun je snel achterhalen dat bepaalde bezoekers op jouw site vanuit jouw e-mails zullen komen en andere bezoekers komen via posts op social media.

Webstatistieken nader bekeken?
Wanneer je de koppeling hebt gemaakt tussen je e-mail en de websiteanalytics kun je beginnen met het analyseren en dan kom je er stapsgewijs achter hoe het verkeer vanuit jouw e-mails het doet op jouw website. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken hoeveel bezoekers uit je e-mailcampagne uiteindelijk op je site terecht gekomen zijn. Het is een manier van analyseren die je inzicht geeft in jouw groep e-mailabonnees. Het beste kun je als eerste naar de kliks kijken vanuit je mail, en deze vergelijk je vervolgens met het aantal bezoekers van je site. Deze komen als het goed is met elkaar overeen. 

Aandacht vasthouden
Als de kliks op je pagina’s landen, hoelang blijven deze er dan? Het is goed om hier verder naar te kijken. Je site moet optimaal reageren en je wil de snelheid misschien ook wel eens meten. Het is belangrijk dat je de aandacht vast blijft houden en dat de landingspagina ook aansluit bij je mail. Afbeeldingen gebruiken, dezelfde titel en ook dezelfde tone of voice is van belang. Wanneer een abonnee namelijk op een aanbieding klikt, zorg dan dat deze direct getoond wordt. Hier kun je de aandacht mee vasthouden. Dan ga je de cijfers van het verkeer vanuit je e-mails vergelijken met andere campagnes. 

CTA gebruiken
Met een mail heb je ook een doel voor ogen, het hoofddoel is jouw call to action (CTA afgekort). De CTA dient duidelijk te zijn, als dat zo is, dan kun je deze ook meten. Je doel kan in getallen uitgedrukt worden of in een percentage. Er zijn diverse redenen waarom dat de conversie van je call to action achter kan blijven. Vaak worden de CTA niet gevonden door je klanten, dit zal vaak gebeuren als er een landingspagina op wordt gesteld zonder doel. 
    -    Laat de CTA overduidelijk zijn. Zorg dat duidelijk is wat je van de ander verlangt.
    -    Zorg dat je spaarzaam bent met teksten, gebruik duidelijke afbeeldingen.
    -    Vaak gaat de CTA samen met een formulier. 

Offline e-mailcampagne
Offline winkels kunnen een e-mailcampagne koppelen aan de omzet. Er kunnen bijvoorbeeld coupons gebruikt worden in de mail. Je kunt met de omzet duidelijk de waarde van een mailadres bekijken. Als je een mail stuurt naar 1000 mensen en dat zorgt voor 5000 euro omzet in je webwinkel. Dan is de omzet per mailadres vijf euro.

Omzet tips
Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je online verkoop achter blijft. Dan kun je daar het nodige aan doen, we hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet: 
    -    Webwinkels hebben vaak een groot aanbod en de doelgroep kan heel divers zijn. Het is daardoor lastig
         om een mail te versturen die echt aansluit bij de wensen van de ontvangers. Dit kan wel op worden
         gelost met dynamische content. Iedere doelgroep kan een eigen mail krijgen. Maak met afbeeldingen
         precies duidelijk wat mensen kunnen verwachten.
    -    De copy is van belang, het gaat hier over goede beschrijvingen die antwoord geven op vragen van
         klanten. Veel gestelde vragen bijvoorbeeld.
    -    Een review is alleen maar goed, dit is betrouwbaar want zo kunnen klanten meningen van anderen zien.
         Het beste kunnen er tientallen meningen zijn, dit geeft mensen vertrouwen. Mensen kunnen uitgelokt
         worden per mail om een review te plaatsen (dit kun je ook herhalen).
    -    Aanbiedingen sturen per mail kan zeker helpen. Hierdoor zal je ook meer kliks krijgen naar je website.
         Als je aanbod goed is, dan zullen ze leiden tot meer conversie en meer verkeer op je site. 

 



<< Terug naar blog overzicht



Heeft U interesse of vragen?

Meer informatie?

Neem contact op met onze specialisten:




Rogier P. Bakx
Eigenaar
T: 013-4 700 700



Lezen op mobiel?

Welke analyses kun je maken aan de hand van actieve mailings?