A A

Mobile SEO, een echte aanwinst

Home » Blog » Mobile SEO, een echte aanwinst

Mobile SEO, een echte aanwinst

Bij SEO denken veel mensen aan het optimaliseren van een webpagina, maar er is meer. Er zijn namelijk continu nieuwe ontwikkelingen gaande bij websites, maar ook bij de zoekmachines en applicaties. Ook Google staat niet stil en de ontwikkelingen van de mobile SEO gaan sinds november 2014 erg snel. Het is belangrijk dat een website ook mobiel toegankelijk is. Hierbij wordt er ook gelet op de mobielvriendelijkheid als rankingsfactor. De verwachting is dat Google in de toekomst een aparte mobile index gaat introduceren, waar u nu alvast rekening mee kunt houden, zoals de indexatie. Het is belangrijk dat u voorkomt dat uw JavaScript en CSS-bestanden uit gaat sluiten van indexatie in de robots.txt. Mocht dat wel gebeuren, dan kan Google helaas niet beslissen of dat een website mobielvriendelijk is of niet. Een aantal richtlijnen voor een mobielvriendelijke website:

- Geen software gebruiken die niet algemeen toegankelijk is op de diverse mobiele apparaten (waaronder Flash).
- De tekst moet altijd leesbaar zijn (inzoomen zou niet nodig moeten zijn).
- De links moeten ver genoeg uit elkaar geplaatst worden, zodat er eenvoudig op geklikt kan worden.
- De inhoud schaalt u op basis van de schermgrootte.

Een mobiele website ontwikkelen
Er zijn verschillende opties om een mobiele website te kunnen ontwikkelen. Het kan via responsive design (hier heeft Google de voorkeur voor), via dynamic design (hierbij geeft u met een ‘Vary http header’ aan wat voor design een apparaat voorgeschoteld zou moeten krijgen), of via een subdomein (aparte URL).

Nog meer trends…
Er is nog een duidelijke trend gaande op dit moment en dat is mobile first. Er wordt nu namelijk eerst ontworpen voor mobiel. Dit lijkt voor veel bedrijven direct een logische stap, want steeds meer mensen maken gebruik van een mobiel. Pagespeed is ook belangrijk. Bezoekers willen dat het snel werkt en niet dat ze lang moeten wachten. Ook Google My Business (GMB) mag niet vergeten worden. Er zijn nog meer nieuwe ontwikkelingen gaande binnen mobile SEO:
- AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Pages. U kunt AMP zien als een soort uitgeklede versie van een webpagina, maar dan gericht op mobiele gebruikers.
- Progressive Web Apps (PWA). Het kan gezien worden als een website, maar dan in de vorm van een app. Deze kunt u dan opslaan op uw telefoon. Het voordeel van de progressive web apps is dat u als gebruiker push-berichten kunt verzenden.
- Instant apps. Deze apps werken net als deeplinking.

U kunt er tegenwoordig niet meer om heen, denkt u daarom ook goed aan de mobiele gebruiker en schakelt u onze hulp in om alles te realiseren. Ook staan wij voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden. Wij zijn u graag van dienst.



<< Terug naar blog overzicht



Heeft U interesse of vragen?

Meer informatie?

Neem contact op met onze specialisten:




Rogier P. Bakx
Eigenaar
T: 013-4 700 700



Lezen op mobiel?

Mobile SEO, een echte aanwinst