A A

Handhaving vakjargon in communicatie-uitingen

Home » Blog » Handhaving vakjargon in communicatie-uitingen

Handhaving vakjargon in communicatie-uitingen

Wanneer u bepaalde producten of diensten aanbiedt, richt u zich op een speciale branche. De kans is groot dat u in uw communicatie-uitingen vakjargon gebruikt, maar in hoeverre gaat u daar in door? Bij vakjargon gaat het over woorden die binnen een bepaald vakgebied gebruikt worden. Maar is uw bezoeker wel op de hoogte van alle termen en belangrijker nog van de betekenis ervan? Vraagt u zich dat eens af en gaat u eens op onderzoek uit. Hierdoor krijgt u namelijk een goed beeld van de wensen en behoeften van uw bezoekers. U kunt heel veel moeilijke termen gebruiken, maar wordt uw website daardoor toegankelijker en overzichtelijker voor uw bezoekers? Misschien hebben bezoekers wel meer behoefte aan eenvoudige en duidelijke taal en slechts af en toe een bepaalde term waar u niet om heen kunt, die bij uw vakgebied hoort.

Moeilijk of gemakkelijk?
Leeft u zich eens in, in de doelgroep die uw website bezoekt, wil zij lastige termen waarvan zij de helft op moet zoeken of wil zij liever meteen weten wat u voor haar kunt betekenen? De kans is groot dat uw doelgroep voor dat laatste kiest. Er zijn veel concurrenten in alle branches, consumenten zijn op zoek naar eenvoud en gemak, ze willen alles zo snel mogelijk weten en niet eerst alles op hoeven te zoeken. De kans is daarom groot dat wanneer u teveel vakjargon gebruikt, dat de consument afhaakt en een andere website gaat bezoeken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat u bepaalde termen uit het vakjargon gebruikt, maar legt u dan tussenhaakjes uit waar dat het over gaat. Hierdoor weet u zeker dat u de doelgroep van informatie voorziet op een voor haar wenselijke manier. Op het moment, dat de klant contact met u opneemt en daarbij vakjargon gebruikt, kunt u op het bericht met vakjargon reageren. U kunt zich het beste aanpassen aan de klant, dat is namelijk wat klanten graag zien en dat kunt u realiseren door u goed te verdiepen in te klanten en in wat zij van u wensen. Een goede voorbereiding is daarbij van belang. Zorg dat u op de hoogte bent van het vakjargon, maar gebruik het alleen wanneer de klant daar om vraagt.



<< Terug naar blog overzicht



Heeft U interesse of vragen?

Meer informatie?

Neem contact op met onze specialisten:




Rick Martens
Marketing & Communicatie
T: 013-4 700 700



Lezen op mobiel?

Handhaving vakjargon in communicatie-uitingen